Funkční pohyb

Celou svou trenérskou kariéru se snažím učit, jak funguje naše tělo a poznat jeho schopnosti. Ačkoliv jsem se většině naučil svou vlastní praxí, narazil jsem na několik praktik, které mi změnily život a převrátily mou trenérskou praxi naruby. Takových objevů jsem za dobu trenéřiny poznal pouze hrstku, ale za to mě poznamenaly natolik, že díky nim vděčím tomu, kde se momentálně nacházím. V minulosti to byl například trénink kalisteniky, Original Strength či Ido Portal Method. A letos mi přibyl další velký objev: Functional Range Conditioning – v překladu trénink funkčního rozsahu kloubů.

Nikdy jsem nebyl zastáncem strečinku v obecně známém pojetí. A když už jsem byl bez momentálních znalostí k němu pro svou údajnou potřebu veden, tak mě nikdy nebavil a bral jsem to jako otravu a ztrátu času. S podobnými zkušenostmi jsem se setkával během mé trenérské praxe. Opravdu málokoho uvidíte se na hřišti či v posilovně poctivě po tréninku protahovat.

Metod strečinku je mnoho, a ta nejznámější – statický strečink je k vidění v každé posilovně. V dnešní době můžeme být vděčni různým studiím, které ukazují, že tento způsob protahování není příliš efektivní a naopak zvyšuje riziko zranění. Tímto článkem se však nebudu zabývat jednotlivými typy strečinku, ale představím Vám metodu, která má jedinečný vliv na pohybový aparát, zdraví kloubů, prevenci zranění a jeho rekonvalescenci.

Functional Range Conditioning (FRC), jehož zakladatem je Dr. Andreo Spina, je systém tréninku jednotlivých kloubů prostřednictvím nervového systému, který nad danými cviky udržuje kontrolu. A právě podíl nervového systému je stěžejní pro osvojení si pozice, na kterou naše tělo není zvyklé.  

FRC systematicky pracuje na zvyšování rozsahu kloubů, díky kterému si zvyšujeme naši mobilitu a zlepšujeme kontrolu těla v konkrétních pozicích. Tento způsob tréninku se také označuje jako kloubní silový trénink. Využíváme totiž určitého stupně napětí v těle za účelem získání motorické kontroly v daných pozicích. Ač se to na první pohled nezdá, tento specifický trénink, který kombinuje strečink se sílou, dá opravdu zabrat.

Tréninku FRC jsem se věnoval intenzivně 2 měsíce téměř každý den, někdy i vícefázově, tak abych mohl problematiku pochopit a ocenit její přínos pro tělo. Jako trenér znám své slabiny dokonale, a tento způsob tréninku je dokáže perfektně pokrýt. Také u svých klientů a sportovců vidím velké nedostatky v mobilitě. Ačkoliv jsem se snažil potřebnou mobilitu trénovat, málokdy jsem poznal nějaké zlepšení. A konečně se mi vyskytlo odůvodnění – absence zapojení nervového systému v protahujících pozicích.

Z praktického hlediska je trénink funkčního rozsahu kloubů lékem pro bezbolestný pohyb bez omezení a pro sportovce vynikající způsob, jak minimalizovat zranění či se případně z něj rychle dostat.

Tohoto systému současně využívá mnoho profesionálních sportovců a klubů v NHL, NBA, baseballu a americkém fotbalu. Jeho přínos je pro tyto sportovce obrovský, neboť má potenciál zabránit většině bezkontaktních zranění. Trend v zapojení FRC do tréninkového programu je v Americe populární natolik, že je pouze otázkou času, kdy budou tato metoda viděna také běžně u nás.

A já jsem pyšný na to, že FRC můžu nabídnout také Vám – mým klientům a sportovcům. A těšit se můžete Vy, protože máte možnost získat nad svým tělem kontrolu a zdravý pohyb bez omezení.